Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2007-01-11

Flyg & miljö

Att låta käften glappa utan att anstränga de grå är inte många politiker främmande. I fredagens Guardian uttalade sig den brittiske miljöministern Ian Pearson om lågkostnadsflygbolaget Ryanair.

"När det handlar om klimatförändringar så är Ryanair inte bara det oacceptabla ansiktet av kapitalism, de är kapitalismens oansvariga ansikte."

Kritik mot Ryanair levereras sällan ostraffat, och när ministern dessutom uppvisade en fundamental okunskap i ämnet kom svaret från flygbolagets stridbare chef Michael O'Leary som en rak höger.

För faktum är att Ryanair efter de fem senaste årens investeringar på drygt 70 miljarder kronor har halverat koldioxidutsläppen samt sänkt bränsleförbrukningen och bullret med 45 procent. Därmed är man enligt en holländsk konsumentorganisation Europas "grönaste" flygbolag, allt tack vare en av världens modernaste flygplansflottor i kombination med branschens högsta genomsnittliga kabinfaktor (beläggning).

Pearsons halvkvävda ursäkt till Ryanair fick dock EU-parlamentarikern Caroline Lucas från de gröna att kräva ministerns avgång, eftersom han inte lyckades sätta "flygbolagslobbyisterna på plats". Därmed torde det inte råda någon tvekan om de grönas politik inom EU: allt handlar om att "sätta dit" företagare och bestraffa vanligt folk - inte att föredra det minst miljöskadliga.

Vettigare än sin miljöminister är Tony Blair, nyss hemkommen från en lyxsemester i Miami, som inte tänker sluta med långresesemestrar i syfte att dämpa klimatförändringarna. Blair menade att miljöarbetet inte kräver några "orimliga uppoffringar" av vanliga människor, utan att det huvudsakligen ska ske genom forskning och teknisk utveckling.

Trots att flyget bara svarar för 1,6 procent av de globala utsläppen av växthusgaser föreslår EU att den delen av transportsektorn i framtiden ska inkluderas i handeln med utsläppsrätter inom unionen.

Flygtorgets debattör T. Schönfelder menar att SAS - till skillnad från exempelvis Ryanair - har goda skäl att förespråka ett sådant förslag istället för hårdare miljökrav. 100 miljoner kronor årligen på utsläppsrätter är bra mycket billigare än att ersätta de 60-talet 20-åriga jetmaskiner som släpper ut uppemot dubbelt så mycket koldioxid per passagerare som moderna flygplan.

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Flavian said...

Frågan är dessutom helt ointressant av det enkla skälet att koldioxid är inte bara är helt ofarligt utan dessutom nyttigt. Utan koldioxid skulle vi dö.

11 januari, 2007 17:08

 

Skicka en kommentar

<< Home