Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2006-10-25

Ny minister - nygammal politik?

På tisdagen utsågs Lena Adelsohn Liljeroth (m) föga överraskande till ny kulturminister. Då hon har en mer traditionell syn på sitt nya ansvarsområde har landets landets kulturkoftor åter funnit skäl att korka upp champagnen.

Och de har åtminstone inledningsvis anledning att glädja sig, för till skillnad från Stegö Chilò talar efterträdaren hellre om nya storsatsningar, t.ex. ett nybyggt operahus i Stockholm.

- Hon är intresserad av kulturfrågor, och utifrån hennes ideologiska utgångspunkter så kan jag inte tänka mig att hon kommer göra ett dåligt arbete - tvärtom, säger Siv Holma (v) till SR.

- Vad trevligt. Det är ett fantastiskt bra val! [...] Hon kommer få förtroende i våra kretsar.
Magnus Aspegren, chef för Norrlandsoperan

- Jag känner mig sedd och respekterad när jag hör denna utnämning. Jag blir jättejätteglad! Vi har hela tiden önskat oss en kulturpolitiker som förstår kultur och jag ser fram emot ett mycket bra samarbete.
Anna Carlsson, Teaterförbundets ordförande

Adelsohn Liljeroth har tidigare varit i blåsväder, anklagad för jäv. Samtidigt som hon var med i styrelsen för Alla kvinnors hus, en del av Roks, var hon som ledamot i Granskningsnämnden med och fällde SVT-journalisterna Evin Rubar och Johan Brånstad för deras avslöjande reportage om Roks, "Könskriget". Med anledningen av misstanken om jäv är Adelsohn Liljeroth JO-anmäld.

Enligt Reinfeldts granskning har den nya ministern inte missat några deklarationer eller tv-licensavgifter, eller begått något annat klandervärt. Bara olaga vapeninnehav, men det upprör ingen skvallerblaska.