Dags att lämna Kyrkan?
Funderat på att lämna Svenska Kyrkan? Då kan det vara läge att passa på nu, eftersom man vid utträde före oktober månads utgång slipper kyrkoskatten för skatteåret 2007.
Efter moget övervägande valde jag att lämna Svenska Kyrkan för några år sedan. Skälen var i huvudsak två, bristen på tro och min liberala syn på livet och omvärlden som i stort sett går på tvärs med vad den dåvarande ärkebiskopen KG Hammar förespråkar.
Jag hade haft överseende med Hammars politiska engagemang om han åtminstone respekterat sina meningsmotståndare, istället menade han att vi liberaler "abdikerat från att ta politiskt ansvar för de fattiga i världen". Erbjudandet om "det öppna samtalet" och "dialog" riktade sig tydligen bara till hans åsiktsfränder. Jag hade kunnat acceptera också detta - om kyrkan i övrigt haft en mer balanserad världsbild. Men nästintill varje gång samfundets företrädare deltar i debatten är det med en tydlig vänsteragenda.
I början på 80-talet ifrågasatte Jonas Jonsson, sedermera biskop i Strängnäs, om det överhuvudtaget var önskvärt att Kina blir ett fritt land. Några år senare, 1989, var Ekumeniska Nämnden mycket negativa till ett EG-medlemskap, och föreslog istället att vi skulle bygga ut de ekonomiska förbindelserna med Sovjetstaterna. Vid millennieskiftet engagerade sig kyrkan i globaliseringsdebatten - på protektionisternas sida.
Lutherhjälpen (LH) är den del del av kyrkan som arbetar mest med utlandsfrågor. Ibland får man höra att deras verksamhet är ett bra skäl för fortsatt medlemskap. Men vilka frågor driver LH?
- Nej till fortsatt nedmontering av handelshinder inom WTO.
- Ovillkorade skuldavskrivningar. Alla skulder ska strykas - helst utan kontroller eller krav på bättring. Mugabe och hans gelikar ska få bestämma allt själva, de vet ju bäst var de frigjorda miljarderna bör spenderas.
- Förstatligande av matproduktionen. "Eftersom mat är en livsnödvändighet måste produktion och handel med livsmedel ske utifrån andra kriterier än vinstintresse" hävdas det (Lutherhjälpen nr 1-2000).
- Bojkotta Israel. Lutherhjälpen och Diakonia samt 13 andra organisationer skrev 2002 en rapport om mellanösternkonflikten som överhuvudtaget inte berörde palestiniernas övergrepp mot den israeliska befolkningen eller delaktighet i konflikten (Kyrkans Tidning, nr 13-14 2002).
Vidare anser LH att "en ekonomisk ideologi som enbart baseras på ekonomisk tillväxt och fria marknader [...] inte skapat arbetstillfällen i någon större utsträckning och inte kommit större delen av jordens befolkning till godo" och att tillväxten i Asien inte "lett till någon materiell förbättring". Sanningen, att en miljard nya jobb skapats de senaste decennierna och att undernäringen i Asien minskat från 43 till 13 procent på bara 30 år, har tydligen inte nått organisationens experter.
Åter till KG Hammar, som med sina vänsteråsikter var mycket aktiv i samhällsdebatten. I en skrift utgiven av Kulturdepartementet konstaterade han också att "Kyrkan har numera lättare att umgås med socialdemokratin än med moderaterna".
I somras gjorde Täby församling en analys av utträdena. Den noterade att varje gång ärkebiskop KG Hammar gick in i den samhälleliga debatten och gjorde offentliga uttalanden ansökte medlemmar om att få gå ur kyrkan.
Många lämnar Svenska kyrkan, DN 12/12 2002
Någon åsiktsförändring i kyrkans ledning är inte att vänta med den nye ärkebiskopen. Anders Wejryd har bl.a. på DN Debatt (000613) förespråkat straffskatt på investeringar (s.k. Tobin-skatt).
Efter terroristattentatet 9-11 var kyrkan snabbt ute och kunde delge oss mycket klokskap. Chefredaktören för Kyrkans Tidning ansåg att det inte är någon "överdrift att hävda att det är västvärldens dekadens med materialism och avsaknad av religion som utlöst terrorn". Kyrkans dåvarande "utrikeschef" Peter Weiderud menade å sin sida att "den nuvarande ekonomiska världsordningen" var orsaken (läs: marknadsekonomi och kapitalism).
Weiderud är numera ordförande för Broderskapsrörelsen (s).
Men det grundläggande skälet för utträdet var bristen på tro. I viss mån beror även det på min politiska uppfattning, liberalismens syn på individens frihet, förnuft och vetenskap krockar ofta med religionens krav på underkastelse och försanthållande av fabler.
"Min utgångspunkt är en maxim, som jag har insett vara kärnan i den intellektuella moral, jag omfattar. Och det är att inte tro på något, som det inte finns några förnuftiga skäl att anse vara sant. Denna maxim förefaller kanske självklart riktig, åtminstone i teorien. Men som ofta har framhållits, skulle det inte bara alldeles förvandla det vanliga sättet att resonera om religion utan också i grund revolutionera jordklotets sociala och politiska liv och därmed hela vår kultur, om den maximen allmänt följdes i praktiken.
[...]
Gud vill att du gör så och så; Gud ger dig nåd, men blott om du älskar Jesus; Jesus Kristus, vår frälsare, skall uppväcka dig på den yttersta dagen – alla dessa påståenden och en ofantlig mängd andra av liknande slag skulle bara väcka ett förstrött kuriositetsintresse. Ty såvitt jag har kunnat finna, förhåller det sig verkligen så, att det inte finns några förnuftiga skäl för antagandet att det finns en Gud eller att någon människa får liv efter döden."
ur Tro och vetande (1949) av Ingemar Hedenius (1908-1982)
Den ekonomiska biten var för mig helt oväsentlig annat än som princip. Ville jag fortsätta stödja en verksamhet som på de flesta politiska områden motarbetade - ja t.o.m. fördömde - det jag verkligen engagerade mig för? Kunde jag acceptera att kyrkan i mitt namn propagerade för en politik som jag fann förkastlig?
Efter flera års moget övervägande valde jag att lämna Svenska Kyrkan. Det var inte ett enkelt beslut att fatta, men KG Hammar och Ingemar Hedenius gav mig god hjälp på vägen.
Gör så här för att gå ur Svenska Kyrkan. Skicka/överlämna ett brev till din församlingsexpedition med följande info:
- "Anmälan om utträde ur Svenska Kyrkan"
- Efternamn & samtliga förnamn
- Personnummer
- Adress
- Underskrift
Är du under 18 år måste samtliga vårdnadshavare skriva under. Barn som fyllt 12 år ska samtycka till anmälan. - Dessutom kan du lägga till:
"Jag väljer att lämna kyrkan av religiösa/ideologiska/ekonomiska skäl"
(skriv det som passar)
När kyrkan kommenterar medlemsförlusterna hänvisar man vanligen till kyrkoskatten, och förringar de undersökningar som visar att tro och politik ofta är viktigare faktorer. - Eftersom tiden är knapp - skriv "Brådskande" på kuvertet eller överlämna anmälan personligen.
Mer fakta
Etiketter: religion, svenska kyrkan
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home