Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2006-09-29

Flyg utan flax

Efter skrotningen av flygskatten har Ryanair annonserat att man åter satsar på Sverige. Dessutom har EasyJet, Air Berlin samt Germanwings meddelat att en expansion i Skandinavien är på gång.

Men för flera av de svenska flygbolagen blev glädjen kortvarig. Inte ens sjunkande bränslepriser kan skingra de mörka moln som i dagarna skymmer solen för SAS, FlyMe och Falcon Air.



SAS - kolossen med krämpor

Bolaget som för tillfället är utan en riktig ledning hotas kommande veckor av en omfattande strejk bland de kabinanställda i Sverige och Danmark. I konflikten med arbetsgivaren tas passagerarna som gisslan av personalen, och sämre service och pålitlighet leder till att kunderna flyr bolaget. Den stenhårda konkurrensen och fortsatta förluster gör att SAS inte har råd med en passagerarflykt.

Enligt norska Dagens Næringsliv tänker Danmark kontakta den nya Reinfeldt-regeringen inom kort för att länderna tillsammans ska förmå Norge att delta i en fullständig privatisering av SAS. Den sista Sovjetstaten har redan gett förslaget kalla handen, att sälja bolaget är inte aktuellt - tvärtom vill man köpa Sveriges och Norges aktier.
- Det är riktigt att göra investeringar som inte bara är av ekonomisk art, men som också gagnar norska intressen. Att ha ett flygbolag under politisk kontroll är viktigt av bland annat regionala skäl, säger Ingvild Vaggen Malvik (Sosialistisk Venstreparti).

Det statliga ägandet och nationell prestige har förvandlat ett av världens största flygbolag till en regional koloss med svårigheter att möta konkurrensen. Sveriges och Danmarks intresse för försäljning är därför mycket välkommet - men att bli ett regionalpolitiskt verktyg för norska socialister torde vara början till slutet på epoken SAS.



FlyMe - branschens ormtjusare i Kivik

Med en VD från storkonkursen Goodjet, börsintroduktion via fiaskoföretaget Array Printers och konstant kapitalbrist är FlyMe inte det mest förtroendeingivande bolaget på marknaden. Affärsidén verkar bestå i att ytterst målande "snacka upp" företaget för att få mer pengar, förvärva andra förlustbolag och därigenom bli störst. Hur röda siffror ska bli svarta pratas det mindre om.

Den isländska huvudägaren Fons införskaffade 2004 det danska förlustbolaget Sterling, köpte sedan upp det ännu mera förlusttyngda Maersk och slog samman de två och sålde den svårt blödande skapelsen till FL Group.

I framtidsdrömmarna för FlyMe ingick i våras att gå samman med Sterling/Maersk och dessutom överta Norwegian och Finnair-ägda FlyNordic för att skapa en nordeuropeisk lågprisjätte.

Till detta räckte dock pengarna inte, istället presenterades häromveckan storslagna planer på att köpa Astraeus och Lithuanian Airlines. Men efter en genomgång visade det sig i måndags att ett brittiskt charterbolag specialiserat på Västafrika samt ett mindre baltiskt bolag inte platsade i FlyMe:s affärsplan.

Måttligt roade vid det här laget är aktieägarna som lockade av en "gigantisk expansion" och "snar succé" fortsatt pumpa in pengar. Den senaste nyemissionen var tänkt att inbringa 1,3 miljarder kronor - vilket är fem gånger bolagets börsvärde! Man fick dock bara löften om 200 miljoner.

Storägarens kapitalgarantier blev dock värdelösa under onsdagen efter att Fons lämnade det sjunkande skeppet. Vid rodret står nu istället norrmannen Ager Hanssen, som är satt i personlig konkurs samt har näringsförbud i Sverige, och mest känd för att ha blåst 6:e AP-fonden på nästan 400 miljoner kronor för några år sedan.

Tidningen Affärsvärlden konstaterade för några veckor sedan att "det lilla flygbolaget de senaste åren visat prov på en imponerande kreativitet när det gäller att samla in pengar och sedan bränna dem".

Flygbolaget har förresten en spännande kommunikationsstrategi a la Bagdad-Bob.

  • "Vi har nu tagit ytterligare steg i ambitionen att bli en av de ledande aktörerna inom lågprisflyg i Europa." Koncernchefen efter att två internationella storaffärer avblåsts samma dag.
  • "Jag är glad över att vi har ett så starkt stöd från aktieägarna. Det här ger en bra plattform för fortsatt expansion." Chefen kommenterar att nyemissionen endast inbringade 15 procent av det förväntade beloppet.
  • Enligt bolagets officiella trafiksiffror tredubblades antalet passagerare under augusti jämfört med samma månad ifjor. Men sanningen var att antalet minskade med 3.200. För att få till de positiva siffrorna exkluderade man numera nedlagda linjer samt alla charterflygningarna, vilka ifjor svarade för nästan 70 procent av verksamheten.

Mycket tyder nu på att FlyMe är på väg att störta. Utan en kapitalstark huvudägare som kan skjuta till pengar hela tiden lär bolagets kassakista sina inom de närmaste månaderna.

Aktien föll tolv procent under torsdagen.



Falcon Air - kraschade på sin post

FlyMe:s samarbetspartner, postflyget Falcon Air, levde inte länge utanför Postens trygga famn. Flygbolaget, som begärdes i konkurs för en vecka sedan, såldes i februari till företaget FlyScand som har starka kopplingar till det konkursade NTT Travel (vilket också samarbetade med FlyMe).

P.g.a. usla leasingavtal och dolda kapitalöverföringar på 90 miljoner av Posten var Falcon Airs ekonomi i gungning redan vid försäljningen.

De nya ägarna underlättade inte situationen för flygbolaget. Uppgifter om organiserad flyktingsmuggling, nyttjande av "torpeder" för att tysta personalen och att en av ägarna stoppat tiotals miljoner av bolagets intäkter i egen ficka har florerat, det sistnämnda utreds nu av ekobrottsmyndigheten. Även förlorade fraktavtal med Posten och alltför många olönsamma linjer bidrog till konkursen.

Några hundra passagerare är fortfarande strandsatta i Irak, och 90 anställda i det 40-åriga flygbolaget har förlorat jobbet.

Etiketter: , ,