Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2006-05-16

Regeringen kraschar folkflyg

Under de senaste tio åren har en helt ny reseform erövrat Europa - lågkostnadsflyget (Low Cost Carrier, LCC), som ger oss en möjlighet att flyga billigare än vad en inrikes tågresa kostar. Detta faktum retar regeringspartierna så till den milda grad att man önskar skatta den svenska LCC-branschen till döds.

"Det kommer att bli ohyggligt mycket dyrare att flyga lågpris i framtiden"
Göran Persson, DN, 9/5 2006

I höst inför vänsterkartellen en straffskatt på flyget. Kostnaden blir 94 kr för en resa inom Europa och 188 kr utanför vår världsdel. Skatten tas för varje flygstart, inrikes flygning med mellanlandning tarvar alltså dubbel avgift. Det blir snabbt stora pengar för en familj.

SAS Sveriges VD Anders Ehrling konstaterade att "flyget har offrats i en kompromiss om budgeten där Miljöpartiet fått sin vilja igenom".

Bakgrund

  • Flyget betalar hela sin infrastruktur själv (säkerhet, flygledning, samhällsskydd, flygplatser etc), något tåget inte gör. Där betalar man bara halva biljetten själv, resten tas via skatten. 12-13 miljarder kronor överförs varje år till tågtrafiken.
  • Flygbränsle är skattefritt enligt en gammal internationell uppgörelse. Men det är elen till tågen också.
  • Danmark kommer stegvis att trappa ner sin avgift på ca 95 SEK. Norges vänsterstyre har röstat för en skatt, men det är osäkert om den kommer införas. Förra gången man hade en sådan avgift blev utvecklingen för flyget katastrofal och den togs bort.
  • Till denna börda för flygbranschen ska läggas statliga men ej skattefinansierade Luftfartsverkets monopol på de stora flygplatserna, med höga avgifter som följd. Mellan 2001 och 2004 ökade flygplatsavgifterna med 35 % på Arlanda vilket är näst mest i Europa - bara Frankrike var värre med +44 %. Genomsnittshöjningen i Europa är +13 %, totalt kostade avgifterna Europas flygbolag 116 miljarder kronor 2004.

Skatteförslaget

  • Införs den 1:a augusti enligt nuvarande plan.
  • Biljetter för resa efter införandet som är köpta minst en månad före införandet är befriade från miljöskatten.
  • 94 kr för resa inom Europa inkl hela Ryssland och Turkiet, 188 kr utanför.
  • Ett knippe flygplatser dit nästan ingen utom Mp:s Peter Eriksson flyger (norra Sverige alltså) är befriade från miljöskatt. Gäller vid resa från dessa orter.

Hur slår det?

  • Slår blint oavsett hur miljövänligt planet är. SAS 20 år gamla McDonnell Douglas-flygplan skattas lika hårt som deras nya Airbus-maskiner. Med skatten stimuleras bolagen att använda äldre plan, billigare att köpa/leasa men med samma skatter.
  • Låg beläggning skattas mindre än full, trots att miljöpåverkan är nästan lika oavsett kabinfaktor. VD:n för Apollo/Novair Anders Fred konstaterar i en intervju med Flygtorget att "inom charterbranschen har vi en hög beläggningsgrad, vilket innebär en relativt sett låg miljökostnad per passagerare. Att då bestraffa denna effektivitet genom en passagerarrelaterad skatt är för oss svårt att acceptera.".
  • De som vänsterkartellen säger sig värna mest om, låginkomsttagare, drabbas hårdast. Hos Ryanair blir de billigaste biljetterna mer än dubbelt så dyra, genomsnittspriset 390 SEK (41 EUR) höjs med en fjärdedel. 48 % av Ryanairs resenärer har en årsinkomst under 250.000 SEK, 45 % är kvinnor. Snacka om folkflyg!

Vad tycker myndigheter och bransch?

  • Av remissinstanserna inför beslutet var 92 % negativa, resterande 8 % neutrala. T.o.m. Lagrådet var tveksamma. Inte en enda remissinstans var positiv till skatten!
  • Energimyndigheten konstaterade att den tänkta pålagan är en konsumtionsskatt - inte en miljödito. Ger inget incitament till flygbolagen/resenärerna att välja miljövänligare plan.
  • 36 länders turistkontor i Sverige har i ett brev till regeringen protesterat mot flygskatten. Man skriver bl.a. att "...den föreslagna nya skatten inte kommer att ha några mätbara effekter i fråga om skydd för miljön, utan helt och full syftar till att göra flygresor dyrare och därigenom reducera intresset för att resa". De påpekar även att skatten inte tar någon hänsyn till flygbolagens utsläpp per kilometer, alltså dess miljöeffektivitet.
  • International Air Carrier Association med 39 flygbolag säger att man inte tror att skatten förbättrar miljön utan att det hela "ger intryck av att det inte är miljöfrågorna som styrt beslutet".
  • International Civil Aviation Organization rekommenderar Sverige att utesluta alla former av skatter när det gäller internationella flygresor.

Vad händer med flyget?

  • Luftfartsverket beräknar att antalet flygresenärer minskar med ungefär 4,6 procent, vilket innebär 1,4 miljoner färre resenärer.
  • Flygtrafik flyttar. Västsverige-trafik flyttar till Oslo, Sydsverige till Köpenhamn.
  • Västerås flygplats förlorar 90 % av sin reguljära trafik. Sturup beräknar förlora en tredjedel av trafiken till Kastrup, runt 500.000 passagerare.
  • 50 % av alla anställda blir uppsagda i Västerås, några hundra i Malmö.
  • En del långlinjer till Stockholm kanske väljer mer gästvänliga flygplatser istället.
  • Många flygbolags ekonomi är usel vilket gör dem mycket rörliga - de måste välja de för stunden mest lönsamma rutterna, uthålligheten är begränsad.
  • Folk väljer bilen istället för inrikesresorna eller kör en längre sträcka för att t.ex. ta sig till Kastrup.
  • Ryanair lägger ner all trafik från Västerås samt två av tre dagliga avgångar från Malmö i ett första steg, ev kan även den sista ryka från Malmö. Den tänkta utvidgningen av Skavsta-basen är lagd i malpåse, de 2-3 nya linjerna från Malmö som aviserades ifjol är helt skrotade. Även Göteborg riskerar minskad trafik.
  • FlyNordic, FlyMe och Fritidsresor lägger ner på Sturup, flyttar till Kastrup
  • Malmö Aviation kommer sannolikt minska sin inrikestrafik. Chartertrafiken från Malmö kan helt eller delvis flytta över sundet.
  • SAS ser över verksamheten på Malmö, även i övriga Sverige.

Flygexperten Anders Lidman ger i en krönika på Flygtorget en internationell betraktelse på den kommande Svenska flygskatten:

"Sveriges tilltänkta flygskatt har i sammanhanget observerats internationellt som ett ekonomiskt och PR-mässigt självmål av rang. Att i ett slag fördubbla kostnaden för flygbolagen på svenska flygplatser, så att kostnaden blir högre än i Paris Charles de Gaulle eller London Heathrow är hittills oöverträffat."

I en öppenhjärtlig intervju i DN 9/5 avslöjar Göran Persson sina tankar om flyget. Han bekymrar sig mycket över lågprisflyget som gör att fler har råd att resa. Man måste på något vis stoppa "... lågprisflyget som med braskande reklam lockar oss till världsmetropoler för några hundra kronor."
"- Det kommer att bli ohyggligt mycket dyrare att flyga lågpris i framtiden" sammanfattar han och tillägger att "flyget är den stora förloraren" i framtidens (S)verige om han får bestämma.

En sak kan man iallafall konstatera - flygreseskatten är redan en succé utan like. Vänsterkartellen verkar lyckas med ambitionen att krascha det svenska folkflyget!

"Alla ska inte flyga. Så enkelt är det."

Mer att läsa, använd sökfunktionen

Uppdatering: Lagt till punkt 1 under rubrik "Vad händer med flyget?".

Etiketter: