Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2006-05-10

Politisk korrekthet nytt betygskrav

Ytterbyskolan i Kungälvs kommun har bestämt sig för att inte ge elever som hyser rasistiska åsikter godkänt betyg i Samhällskunskap. Detta förfarande kritiserades av en del, men nu ger Skolverket sitt stöd till skolan. Lärare ska nu alltså sondera elevernas politiska åsikter och sedan ge - eller inte ge - betyg.

Skolan motiverar sitt beslut med att om eleven är rasistisk så har denne "bristande kunskaper i att kunna tillämpa ett demokratiskt arbetssätt". Således torde diverse kommunister, djurrättsaktivister och religiösa galningar inte heller få betyg. Men nej, man tänker enbart vägra främlingsfientliga betyg - den enda gruppen tokskallar samtliga riksdagspartier skyr som pesten.

Sen är väl många extremister på landets högstadier det av ungdomligt oförstånd och en vilja att synas. Bestraffningar kommer knappast leda dem över på rätt sida.

I SR-artikeln nedan står det att skolan identifierat en elev med "bristande kunskaper i att kunna tillämpa ett demokratiskt arbetssätt". Denne har därför placerats i något som tycks likna ett omskolningsprogram för att man ska kunna ge betyg inför skolavslutningen om några veckor.

Vilken åsikt som kommer förbjudas i skolorna härnäst? Är politisk korrekthet något man måste lära ut i våra grundskolor?

3 Comments:

Blogger Joacim Persson said...

Jaja. I synnerhet bör man postumt sänka samma betyg för rektorn på Ytterbyskolan, som ju synbarligen har bristande kunskaper i att tillämpa ett demokratiskt arbetssätt. Därmed är det tveksamt om rektorn kan behålla sin tjänst, som ju denne tydligen fått på falska meriter. En viss utrensning på skolverket är också på sin plats.

12 maj, 2006 17:55

 
Blogger magnus said...

Du skriver att man tillämpar åsiktsförbud, och det vore verkligen fel om så skedde i Kungälv! Det är möjligt att så sker, men jag har funderat lite på att NSF faktiskt rekryterat en hel del ungdomar i exvis Västra Götaland och vad det kan ha för konsekvenser i skolan om de så att säga "agerar renlärigt".

För det första, kravet att "tillämpa demokratiskt arbetssätt" är inte säkert detsamma som att tillämpa åsiktsförbud (och är ju det krav som läroplanen och kursplaner sätter, och kanske andra styrdokument...).

Ponera att en elev t ex vägrar att arbeta ihop med en invandrad eller homosexuell elev med hänvisning till att dessa inte är människor och att du som lärare har att bedöma elevens prestation i grupparbetet. Ska man där ta hänsyn till elevens vilja att inte arbeta ihop med en ickesvensk eller homosexuell och om eleven ligger på gränsen till VG låta denne få det betyget helt oavsett elevens vägran att ha något som helst att göra med de människor denne föraktar (såsom människor).

Om eleven visar att den inte kan _tillämpa_ vårt samhälles mest grundläggande krav på behandling enligt en humanistisk människosyn så har den inte uppfyllt krav som ställs i styrdokumenten, och det är troligen detta Skolverket avser.

Jag kan tänka mig att i dag kristna eller muslimer uttrycker sig hatiskt mot homosexuella, men de måste visa att de förstår vårt samhälles syn i frågan, även om de inte delar den, samt att de inte ägnar sig åt att aktivt grovt kränka (i detta fallet) homosexuella personer i klassen/på skolan. (Kränkningar utanför undervisningen i klassen ska kanske behandlas annorlunda än den i undervisningen, men frågan är väl inte helt enkel).

Den första hypotetiska situation jag beskrev ovan gäller förmodligen inte mer än enstaka medlemmar i t ex nazistiska organisationer eller religiösa rörelser på några enstaka skolor i landet och är sålunda undantag, men om detta förekommer någonstans så är det väl inte orimligt att det får följder för eleven?

Sedan finns det naturligtvis en risk i att en oprecis diskussion om detta, i s.a.s. kölvattnet på Kungälvs-diskussionen, kan leda till att även en diskussion om att betygsätta åsikter startar, men där gäller det väl att tillåta åsikter men inte _tillämpning_ av t ex rasistiska åsikter.

Jag tycker att man gör det lite lätt för sig om man anser att det inte frågan rymmer problem och bara påstår att vad som helst går an utan att det ska ge konsekvenser på betyget. Så fungerar det ju inte ens i verkligheten efter skolan; i arbets- och näringslivet.

15 maj, 2006 12:39

 
Blogger Johan J said...

magnus andersson:

Det är ungefär så som du skriver det borde vara.

Som jag skrev pekar Ytterbyskolan ut just en åsikt - den som ofta kallas "högerextrem". Men varför överhuvudtaget tala om åsikter? Det hade räckt med läroplanens direktiv - betygen ska ju sättas efter elevens agerande, enskilt och i grupp, inom många olika områden (kunskapssökande, samarbeta i grupp, tillämpning av kunskap, redovisningar, prov etc).

Genom att peka ut främlingsfientlighet (av typ NSF) har man helt i onödan skapat en martyrstämpel för något som enligt läroplanen ska gälla på alla skolor.

Därför är min misstanke att skolan är lite mer förlåtande mot att t.ex. kommunister, djurrättsaktivister och religiösa knäppgökar också har "bristande kunskaper i att kunna tillämpa ett demokratiskt arbetssätt". Det är de högerextrema man koncentrerar sig på - de är lovliga i en jakt på politiskt korrekthet.

Alla elever ska uppfylla läroplanens krav - inget snack om saken. Men det är vad eleven faktiskt gör som ska styra - helt oberoende av politisk eller religiös hemvist, man får inte fokusera på en enda grupp i skolans arbete. Blir en elev kränkt gör det lika ont oavsett om förövaren tillber Hitler, Allah eller Robert Lind i Kramfors.

15 maj, 2006 15:43

 

Skicka en kommentar

<< Home