Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2007-03-07

Stoppa Telias monopolfasoner

Finansmarknadsminister Mats Odell (kd) förbereder nu utförsäljningen av sex statliga bolag, sammanlagt värda ca 250 miljarder kronor eller 28.000 per svensk.

Ett av bolagen är det redan börsnoterade Telia Sonera, i vilket den svenska staten är största enskilda ägare med 45,3 procent, näst störst är den finska staten med 13,7 procent.

Det finns många lösningar på hur själva avyttringen skall ske, staten kan exempelvis dela ut aktierna till medborgarna, sälja som "folkaktier" eller arrangera en auktion för större investerare/konkurrenter. "Gratisutdelningen" bidrar till att skapa en privatekonomisk buffert när medborgarna själva får bestämma över egendom som de indirekt redan äger, medan en auktion ger störst intäkt till statskassan.

Men i Telia Sonera ingår även två gamla monopol - de fasta telenäten i Sverige och Finland. Statliga monopol är av ondo, men privata är inte ett dugg bättre. Utan konkurrens får monopolet - oavsett ägare - ett eget liv där det enda som frodas är ineffektivitet som står kunderna dyrt.

"Monopol är för jävligt - om man inte äger dem."
Jan Stenbeck, grundare av Tele2

Nätägaren Telia Sonera har de senaste åren fått mycket kritik från både PTS och konkurrenterna, som anser att monopolisten otillbörligt gynnar sig själv i förhållande till övriga operatörer.

Det finns en även säkerhetspolitisk dimension, då ryska bolag har visat intresse för att lägga vantarna på Telia Sonera. Oron för utländskt negativt inflytande är möjligen något överdriven, Sonera har ju sysslat med avlyssning (& här) tidigare helt utan direktiv från öst.

Innan en utförsäljning bör därför staten gå marknaden till mötes och knoppa av det fasta telenätet från Telia Sonera, behålla ägandet av det men konkurrensutsätta driften. Nätbolaget ska för lägsta möjliga kostnad serva alla tele- och bredbandsoperatörer samt även ansvara för drift och viss utbyggnad av nätet. Det skulle ge skarpare och mer rättvis konkurrens och därmed lägre priser för konsumenterna, men samtidigt göra det möjligt för PTS och operatörerna att ställa tuffare krav på bl.a. leveranssäkerhet.

Det finns förvisso ett problem som måste lösas, staten äger mindre än halva Telia Sonera och en ansenlig del av värdet utgörs av det svenska och finska "kopparledningsmonopolet". Vid en delning av verksamheterna måste staten ersätta övriga aktieägare, vilket kan leda till att regeringen i slutändan får in mycket mindre pengar än tänkt.

En del debattörer - som vill att staten både ska äga och driva telenätet - har gjort jämförelser med Banverket, som i monopol sköter drift och utbyggnad av järnvägen. Är minnet så kort, eller finns det verkligen människor vilka ser Banverket som en förebild för statlig styrning?

Oavsett vad regeringen väljer lär det dröja ett tag innan utförsäljngen kommer igång. Först tänker man gå igenom bolagen, granska både affärsidéer och strategier, och kanske strukturera om eller fusionera med konkurrenter för att få fram bolagens rätta värde.

För de av oss som tvivlar på statsbyråkratins duglighet framstår Finansdepartementens uppdrag som vanskligt - har Odell och hans tjänstemän tillräcklig kompetens för att under något års tid omstrukturera sex stora bolag inom vitt skilda branscher? Tur att Gyllenhammar med kollegor gärna vill hjälpa till - och dela på uppemot 5 miljarder i arvode.

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Blogger Oskar said...

Håller inte med ang. monopol. Det är iofs risk för monopol på "kopparledningenar nerlagda i marken" men det är ju helt irrelevant. Det som är relevant är om det föreligger monopol på tjänsten "att kommunicera på avstånd med tal och data". Med ett utbyggt mobiltelefoninätverk, sateliter som cirklar över oss, och massa nya trådlösa tekniker tillgängliga så finns det ju inte alls ett monopol på detta. Att privatisera telia sonera inklusive nät är därför inget problem.

(Och detsamma gäller banverket, de kanske får monopolställning på järnväg, men inte på transport så länge det finns vägar, båtar och flygplan att konkurrera)

07 mars, 2007 12:38

 

Skicka en kommentar

<< Home