Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2007-01-20

Stormvarning i (Fi)

Det blåser upp till storm kring SVT:s s.k. dokumentär om Feministiskt initiativ, vars första del sänds på söndag.

Förra gången (fi) skildrades i en SVT-dokumentär, Könskriget, blev kritiken massiv. Nu är det dock annat ljud i skällan, alla inblandade politikerna utom en sägs vara mycket nöjda med produktionen. Undantaget är den avhoppade Ebba Witt-Brattström.

– Jag har förstått att upplägget är att det finns ett offer, det är Tiina, och därför behöver man en buse, som man klipper ihop av mig. Det är obegripligt att hon gör så, man får inga svar på varför jag handlar som jag gör, det verkar bara finnas en stor inneboende ondska hos den här personen, som är jag, säger Ebba Witt-Brattström till SvD.

Men varför är de övriga damerna så kvittrande glada över programmet?

Dokumentärfilmaren är sedan länge nära vän med flertalet svenska ledande radikalfeminister. I intimt samarbete med partiets styrelse har hon på licensbetalarnas bekostnad skapat en "alternativ berättelse" förklädd till en "observerande dokumentärfilm".

Det måste vara den smartaste politiska riskminimeringen av alla - låt en sympatisör sköta SVT:s granskning. Varför tänkte inte de andra partierna på det?
Johan Hakelius

Etiketter: