Statens storlek bestäms långt mer av hur mycket regeringen
kan pressa ut i skatt än av någon ideologi. / M. Friedman

2006-11-15

Putin en hotbildsentreprenör

I senaste Axess skriver Johan Eriksson, docent i statsvetenskap, samt Erik Noreen, docent i freds- och konfliktforskning, att bakom uppmärksammade hotbilder finns ofta särskilda intressen, och inte nödvändigtvis en verklig fara.

Bland dem som forskar om hotbilder finns en relativt bred konsensus om att det inte finns något enkelt eller naturligt samband mellan "verkliga" hot och de hotbilder som får uppmärksamhet av myndigheter, statsmakt och nyhetsmedier. Istället är hotbilder resultat av psykologiska, politiska, byråkratiska och mediala processer, genom vilka skilda tolkningar, idéer och intressen filtreras. I grunden finns ofta en ambition att forma den politiska dagordningen.

De konstaterar också att hotbilder inte talar för sig själva, utan kräver skickliga hotbildsentreprenörer som aktivt sållar, tolkar och propagerar för hotbilden. Därför är det viktigt att man försöker genomskåda retoriska knep och massmediala överdrifter när en hotbild får stor uppmärksamhet i debatten.

Galna ko-sjukan, fågelinfluensan och de senaste veckornas klimathysteri är några exempel på löpsedelsstoff. Medierna har insett att hotbilder säljer, varför kritiska röster som kan förstöra en bra story inte ges något utrymme.

I Ryssland pågår för tillfället en statsdirigerad kampanj som tycks vara en kombination av Putins maktfullkomlighet, folkhälsofundamentalisternas påhittade skräckhistorier och slaskpressens känsla för hysteriska drev. Medierna fylls av artiklar och notiser om en drastiskt ökande spritdöd, trots en sjunkande dödlighet de senaste åren enligt hälsovårdsdepartementet. Orsaken till den plötsliga fokuseringen på alkoholens skadeverkningar tros vara Kremls önskan att åternationalisera alkoholindustrin.

- Myndigheterna är ute efter att tjäna pengar. Det är som på Sovjettiden, när spritmonopolet var en viktig inkomstkälla för staten, säger Anatolij Visjnevskij, demograf vid ryska vetenskapsakademin, till AFP.

Det är tydligen inte bara svenska politiker som utnyttjar folkhälsoargumentet för att maximera intäkterna från spriten. "Det råa vinstintresset" brukar det kallas.